
De verkeersonderneming
Als logistiek makelaar gericht op de Chemieketen voer ik een opdracht uit (in opdracht van EVOFENEDEX) voor de verkeersonderneming binnen het programma Beter Benutten. In deze hoedanigheid worden bedrijven benaderd om te bespreken welke mogelijkheden er zijn en hoe we in goed overleg kunnen komen tot een bijdrage aan de gestelde doelen in de regio Rotterdam. De Verkeersonderneming is een publiek-private samenwerking van gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.
Er zijn vijf belangrijke redenen voor deze samenwerking:
- Gezamenlijke aanpak van bereikbaarheidsvraagstukken
- Het versterken en optimaliseren van het (gebruik) van de infrastructuur in en om Rotterdam en het reduceren van de filedruk door een doelgerichte vraagbeïnvloeding
- Het ontwikkelen en uitvoeren van innovatieve oplossingen voor bereikbaarheidsvraagstukken: oplossingen die de samenwerkingspartijen afzonderlijk niet kunnen ontwikkelen en uitvoeren
- Samenwerking: publiek-publiek, publiek-privaat, privaat-privaat en publiek-privaat-people. Nieuwe oplossingen landen bij voorkeur in de markt (privaat) of bij een wegbeheerder (publiek)
- Bijdragen aan een duurzame gedragsverandering
De Raad van Advies, met daarin vertegenwoordigers van het Rotterdamse bedrijfsleven en gemeenten in de Rotterdamse regio, adviseert gevraagd en ongevraagd over de inhoud en uitvoering van het programma.
Adviespartners zijn:
VNO-NCW Rotterdam
Deltalinqs
EVO
TLN
MKB Rotterdam
RET
Provincie Zuid-Holland
Gemeente Nissewaard
Gemeente Krimpen aan den IJssel
Politie
Beter Benutten Programma
In Beter Benutten Rotterdam staat de reiziger centraal, of die nu bewoner, werknemer, werkgever of ondernemer is. Als ‘mobiliteitsklant’ heeft hij keuze uit diverse mobilteitsdiensten, zodat hij de spits kan mijden op de manier die het beste hem past. We zien mobiliteit als een product dat in allerlei vormen verkrijgbaar is op een Marktplaats.
- De reiziger, werknemer of werkgever kan kiezen uit het mobiliteitsaanbod van verschillende dienstverleners op de Marktplaats voor Mobiliteit.
- Ondernemers die hun logistiek willen verbeteren en de spits willen mijden, kunnen terecht op de Marktplaats voor Logistiek.
In november 2015 startte De Verkeersonderneming een marktverkenning, waarbij marktpartijen werd gevraagd om met infrastructurele oplossingen te komen voor knelpunten in de regio Rotterdam. Daaruit blijkt dat er kansen zijn voor een Marktplaats voor Infrastructuur, waar overheid en marktpartij samen bouwen en samen investeren: voor elke private euro investeert de overheid een publieke euro.
Het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draait om de kernwaarden bereikbaarheid, leefbaarheid en economie. Voor de economie is de bereikbaarheid van de economische centra in en om de steden cruciaal. Een betere doorstroming versterkt de leefbaarheid van de woongebieden. Rijk, regionale overheden en bedrijfsleven voelen zich daarvoor samen verantwoordelijk.
Door de krachten te bundelen werken zij samen aan een structurele verbetering van de bereikbaarheid, gekoppeld aan andere waarden, zoals economisch vestigingsklimaat, duurzaamheid of goed werkgeverschap. In de regio Rotterdam is De Verkeersonderneming de uitvoeringsorganisatie van het programma Beter Benutten.
Het programma Beter Benutten Rotterdam bestaat uit vier programmalijnen:
Reisgedrag: het pre-trip interveniëren in de vervoerkeuze van de reiziger, het tijdstip van reizen en/of de plaats waarvandaan of waarnaartoe wordt gereisd;
Rijgedrag: het on-trip interveniëren in de routekeuze en/of het rijgedrag van automobilisten;
Netwerkversterking: het verbeteren van de netwerken (fiets, auto, openbaar vervoer) en hun samenhang met als doel ander reis- en rijgedrag te faciliteren;
Logistiek: het verbeteren van de efficiency logistieke ketens.
In de Bereikbaarheidsverklaring voor het programma Beter Benutten is vastgelegd dat de regio Rotterdam 7.000 spitsmijdingen zal realiseren. Om te zorgen dat die doelstelling wordt gehaald, heeft De Verkeersonderneming een programma samengesteld waarmee maximaal 12.500 spitsmijdingen haalbaar zijn.
Bron: www.verkeersonderneming.nl Jan 2018
