
‘Studenten leren van mij, maar ik ook van hen’.
Op de Hogeschool van Rotterdam begon Henk Kolenbrander ooit met het beoordelen van afstudeerscripties. Inmiddels werkt hij met studenten die in teamverband aan de slag gaan, en is verbonden aan diverse vakken. ‘Wat ik hen leer, komt rechtstreeks uit mijn ervaring. Ik help ze een stap verder in hun ontwikkeling. Dat is heel dankbaar werk. Zodra ik uit de praktijk vertel, spitsen studenten hun oren.’
‘Zoals we allemaal weten: er is zo veel wat je niet kunt leren tijdens je opleiding, maar wat vervolgens wel van je verwacht wordt. De opdracht “dit logistieke project systematisch aanpakken” betekent in iedere organisatie weer iets anders’, zegt Kolenbrander, die nu verbonden is aan:
- minor Innovative Logistics & IT, consultancy project
- minor Distributie in en om Rotterdam Model shift
- Intermodaal vervoer Achterlandlogistiek.
Uit eigen patronen stappen
Ook al staat Kolenbrander dus “voor de klas”, hij is geen docent: ‘De taakverdeling is heel helder. Het officiële curriculum is het terrein van de vakdocenten. Van mij horen ze hoe het toegaat in het bedrijfsleven. Maar ik vraag studenten ook van alles. Bijvoorbeeld waarom ze voor een bepaalde aanpak kiezen. Aan de antwoorden merk je pas goed: studenten kijken met andere ogen naar de wereld. Dat vind ik heel interessant. Het helpt mij om uit mijn eigen patronen te stappen. Dat is echt een verrijking.
Andere kijk op kwesties
Deze win-win-situatie reikt nog verder. Want voor de vakdocenten is het op zijn tijd ook fijn om met iemand uit het bedrijfsleven te sparren. Er is dus wisselwerking met verschillende generaties. Soms krijg ik daardoor een andere kijk op kwesties die bij mijn klanten spelen.’
Kolenbrander heeft nu ook de opdracht om studenten te begeleiden die afstuderen op diverse logistieke thema’s.