De operatie kostte een paar miljoen euro en moest daarna dus nadrukkelijk gaan bijdragen aan de efficiency.

Integratie van vijf locaties voor productie en logistiek van gevaarlijke stoffen

 

Kenmerken van deze case:

  • Gasflessen (cilinders) vullen met gevaarlijke stoffen vanuit bulktanks op het eigen terrein;
  • Bulktransport van buiten zorgt dat bulktanks altijd voldoende voorraad hebben;
  • Cilindertransport brengt cilinders naar klanten en haalt daar lege flessen op; daarvan zijn er honderdduizenden in omloop;
  • Onder de klanten zijn diverse A-merken met zeer hoge eisen;
  • Op de nieuwe locatie gebeurt dit werk al; die moet verdubbelen in omvang en mag geen hinder ondervinden van alle veranderingen;
  • Op het terrein bevindt zich ook een laboratorium met uiterst gevoelige apparatuur.

Extra kostenreducties

Kolenbrander was verantwoordelijk voor de gehele integratie van de vijf locaties. Denk hierbij aan: moderniseren en uitbreiden van technische faciliteiten, vergroten en herinrichten terrein, vergunningen, personele invulling, contact met de Ondernemingsraad, etc.

Terugkijkend op zijn rol, zegt hij: ‘Ik heb het plan hiervoor gemaakt en uitgevoerd. Ik zat toen nog niet in de directie. Dus daar moest ik naartoe om over budget te onderhandelen. En daarna lieten ze mij vooral mijn gang gaan. Ik was toen nog in vaste dienst, maar kon echt ondernemen. Dat gevoel van vrijheid heeft mij daarna nooit meer losgelaten. En mijn werkgever had daar ook baat bij. Want door mij niet in een keurslijf te zetten, kon ik gaandeweg bijsturen en allerlei extra kostenreducties doorvoeren. Dat scheelde tonnen.’

Moeilijke kanten

Dat klinkt als ‘appeltje eitje’, maar iedereen snapt dat zo’n integratie ook moeilijke kanten heeft. En Kolenbrander windt daar geen doekjes om: ‘Vrijwel alles hieraan kun je vooraf uitrekenen en dan rationeel benaderen. Maar dat geldt niet voor de juiste mensen op de juiste plek krijgen. Bestaande mensen, nieuwe mensen vanuit allerlei verschillende achtergronden, die hun draai moesten vinden… Dat was lastig.’
Wat werd zijn oplossing? ‘Ik ben goed in staat om mensen te verbinden. Dat is mijn aard, daar ligt een kracht van mij. Teamspirit. Betrokkenheid. Ik zorg voor mensen, en op een gegeven moment betaalt zich dat terug. Dan zorgen ze ook voor elkaar en voor mij. Uiteindelijk stonden we allemaal 24 uur/dag voor elkaar klaar.’
Bedrijf: Hoek Loos, toentertijd Nederlands marktleider in medische en industriële gassen (nu onderdeel van Linde, wereldmarktleider in gassen).